Tuesday, September 8, 2009

iftar pertama di mosque yang meruntun hati

Posted by H.A.M.I.M at 7:54 PM
salam..harini masuk ramadhan yang ke-18...entah kenapa hati aku rase hendak ke masjid...kebetulan rumate ku mungkin keluar...aku pergi bersendirian...memang selalu pun aku kemana-mana sendirian...aku pun melangkah ke masjid petang tadi...sesampai di masjid, kelihatan sudah agak ramai orang..aku memilih tempat didalam berdekatan dengan tempat mengambil wudhuk...waktu itu xramai dibarisan ku..ade seorang sister duduk di kiri ku selang dua tempat dariku...sejuk hati melihatnye membaca ayat suci al-Quran...aku pun mengeluarkan notaku yang memang ku bawa untuk dibaca...selang beberapa page, aku perasan semakin ramai orang datang dan aku rase perlu aku menginjak sikit kekiri memandangkan ade 2 tempat kosong..selepas tmpat kosong tu duduklah sister yang sedang mengaji tadi...aku megusap lembut di lengannya untuk bertanya kepadanya adakah orang duduk disebelahnye..namun tiada respon..lalu aku megusap untuk kali kedua...lalu die menolehkan wajahnya dan aku mula bertanya "sis,ade orang duduk x kat sini?"...alangkah terkejut aku mendengar responnye...dengan nada yang marah die menjawap "sy xtahu, sy tgah baca nie kn!" lalu menghadap kembali Quran nya sambil diam seketika dan kemudian meyambung kembali bacaannya...tersentap aku dengan nadanya...terasa bersalah kerana aku mula mempersoalkan tingkah laku ku, adakah salah aku menegur orang yang sedang mengaji? aku mendiamkan diri lalu kembali ke tempat asal...entah kenapa,sebak meruntun hati,lalu mengalirlah air jernih dari kelopak mataku setelah puas aku menahan dek kerana takungan yang penuh...terdetik didalam hati "sampainye hati awk".....tidak bolehkah menjawap dengan nada yang lembut...menganggu sangatkah pertanyaanku?...aku msg papa n along...bertanya adakah tindakan ku salah...jika ia aku sedia meminta maaf...papa kate elok memberi salam terlebih dahulu...kemudian mereka menyuruh aku bersabar...aku bersabar, tapi air mata tidak menipu...betapa aku sedih...aku sudah tekad pada mulanya hendak pulang saja kerana terlampau sedih...tapi ku tenangkan hati dan pergi membasuh mukaku..namun air itu xmampu menghilangkan kesedihanku...ku berkata pada dirku xpela mim,sabar...mungkin rakan2 ku yang mengenali ku tidak percaya tapi sekasar2 aku, aku tetap wanita yang berhati kaca...kerana hal remeh pun aku boleh menitiskan air mata inikan pula sebegini...aku mendiamkan diri dan menyambung kembali bacaanku...tiba2 students indonesia yang duduk berhadapan sister tadi berbual dengan rakan2nya...kuat juga suaranya tapi sister tadi tidak marah pula...malah seketika kemudian handfonenya berdering..boleh pula dia berhenti dan mengambil handfonenya lalu membaca msg dan kemudian ia berulang lagi...sedangkan pertanyaan dan sapaan lembutku dibalas sebegitu??? sister dikiri kananku bertudung labuh mmbaca Quran tidak pula smpai begitu...renung2kanlah kawan2ku...sepatutnya kita memiliki sahsiah yang baik...menarik minat orang membaca Quran dan kagum dengan kita tanpa rasa riak....aku pulang dengan hati yang sayu..bila rumate ku bertanya secara xsengaja aku mengalirkan air mata..xapelah...mungkin harini hariku...

1 comments on "iftar pertama di mosque yang meruntun hati"

H.A.M.I.M on September 8, 2009 at 11:07 PM said...

ni leh je comment?

 

RhaPsOdY Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal